lørdag den 9. februar 2013

Pas din egen badevægt!

Her kan man læse et fint debatindlæg om, hvorvidt det nu er ok at kommentere (nedladende) på tynde menneskers udseende, når det ikke er ok at kommentere på tykke menneskers udseende. Det ene er ikke mindre sårende end det andet. Man har ikke "ret" til at kommentere, bare fordi personen er tynd/slank.

Jeg er 170 cm og vejer ca. 55 kg (55-57 kg. Det går lidt op og ned). Jeg er tynd/slank. Det er såmænd fint nok. Men det undrer mig nogle gange, når folk siger "Spis noget mere kage. Du kan jo tåle det." For det ved de jo sådan set ikke en dyt om. De ved ikke, hvor mange huller jeg har haft i tænderne. Hvordan min hud gakker ud ved for meget sukker eller hvordan jeg får hjertebanken, hvis jeg har spist for meget slik.

De ved ikke, om jeg er tynd fordi jeg IKKE spiser kage eller hvad grunden nu kunne være. De ved egentligt heller ikke, hvordan jeg har det med min krop. Om jeg er tilfreds. Om jeg måske kunne tænke mig at ændre noget. Om jeg gerne vil øge min muskelmasse, men uden at øge fedtprocenten.

Jeg elsker kage. Jeg springer sjældent et stykke kage over (eller 2 stykker.. men lad nu det ligge).  Og kage/slik/chips er forbundte med hygge/socialt samvær/nu-er-det-jo-weekend-så-skal-vi-da-liiige/man-skal-jo-også-leve. Det skal man ikke ignorere. Sådan er det for mange - inklusive mig selv. Men der sker altså intet ved at man måske ikke ligefrem opfordrer andre til at spise mere kage. Tynd eller ej. Fredag eller ej. Fødselsdag eller ej. Ferie eller ej - og hvad man nu ellers har af undskyldninger :-)

Jeg ved godt, kommentarerne som regel er venligt/sødt ment. En kompliment til min krop. Sådan tager jeg det som regel også. Men altså.. Jeg skal ikke spise mere kage, fordi jeg er tynd, fordi du måske skal passe på med mere kage, fordi du er mindre tynd.

Jeg skal ikke spise kage for dig. Eller for andre.



Foto lånt fra: Pyntekagen 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar